- 2017-01-22
- By tempomat_admin
- In Tempomat beszerelés
- Tags Elektromos autó, Nissan, Nissan Leaf, tempomat, tempomat beszerelés, utólagos tempomat
- 1339
- 0
Tempomat beszerelés utólag Nissan Leaf-be: – Jó napot kívánok! Van egy Nissan Leaf-em, de nincs benne tempomat. Szeretnék bele egyet! Lehetséges tempomat beszerelés utólag? – Az nem lehetséges! – hangzott a válasz az egyik márkakereskedésben. – Biztos? – Biztos. A párbeszéd elhangzása után pár nappal már tempomattal használta az autótulajdonos kedvenc Nissan Leaf-jét. Hogy lehetséges
– Jó napot kívánok! Van egy Nissan Leaf-em, de nincs benne tempomat. Szeretnék bele egyet! Lehetséges tempomat beszerelés utólag?
– Az nem lehetséges! – hangzott a válasz az egyik márkakereskedésben.
– Biztos?
– Biztos.
A párbeszéd elhangzása után pár nappal már tempomattal használta az autótulajdonos kedvenc Nissan Leaf-jét. Hogy lehetséges ez?
A fenti dialógust követően az autó tulajdonosa a baráti körében kezdett érdeklődni. Az autóiparban dolgozó ismerősei közül hamar talált valakit, aki hozzánk, a Dover Kft-hez irányította őt.
Tisztán elektromos autóval mi is ritkán találkozunk még, ezért egy előzetes felmérésben állapodtunk meg, mielőtt végleg igent mondtunk volna a feladatra. A mérés során az volt a tisztázandó, hogy a Leaf CAN BUS-án meglévő információhalmazban a tempomat szempontjából fontos jelek (sebességjel, fékpedál vagy féklámpa jele) egyeznek-e a tempomatban a gyár által beállított adatbázis egyik adathalmazával. Ez így nagyon általános megfogalmazás és bonyolultan is hangzik, de a mérés egyszerűbb volt, mint e mondat megszerkesztése.
A másik tisztázandó kérdés az volt, hogy vajon az elektromos autó gázpedálja azonos logika szerint működik-e a belsőégésű motorral szerelt márkatársaiéval.
A válasz, végül mindkét kérdésre igenlő volt, így a szerelés megkezdődhetett.
A műszerfal meglepően könnyen bontható, mindössze egy csavar fogta az alsó burkolatot. A motortérnyitó kar és a bovden rögzítése kicsit feladta a leckét, de végül a rutin győzött és a burkolat kiszabadult. Ezt követően a műszerfalelem bal oldalán található gombhalmazhoz futó kábelek következtek. Ezeket nem húztuk le a kapcsolókról, úgyis sok volt belőlük, egyszerűbb volt a négy csavart kioldani.
A tempomat beszerelés a gázpedálkábel csatlakoztatásával folytatódik. Ez egy olyan kábelköteg, aminek három csatlakozója van, ezek közül egy megy a tempomathoz, a másik kettő pedig az autó gázpedálja és annak csatlakozója közé. Az így kialakított “T” séma azt biztosítja, hogy kikapcsolt tempomat mellett kapcsolástechnikai szempontból minden az eredeti állapotában legyen, de működő sebességszabályzó esetén ő nyomhassa a gázt helyettünk.
Szabályozástechnikában jártasak ezen a ponton azt mondanák: OK, a beavatkozási kör kialakult. De mi a helyzet a bemenetekkel? Nos, ez sem volt bonyolult feladat. Ehhez a jármű CAN BUS vezetékpárját és egy teljesen hagyományos gyújtás +12V-ot, vagy annak elektromos autóbéli megfelelőjét kellett megtalálnunk. Ez utóbbi vezetéknek mindössze annyi feladata van, hogy a tempomatot tápfeszültséggel lássa el. Ez biztosítja egyrészt az elektronika 0 (nulla) áramfelvételét alaphelyzetben, másrészt az utólagos tempomatot csak akkor lehet használni, amikor az autót is.
Az utolsó lépés a kezelő felszerelése volt. Ennél a tempomat beszerelésnél is a választás a legnépszerűbb karra, a CM35-ös bajuszkapcsoló formájú kivitelre esett. Most is, mint mindig, kétszer mértünk, mielőtt egyszer fúrunk vagy vágunk valamit. Azt kellett felmérni, hogy lesz-e elég hely a burkolat alatt a kezelő szem elől takart felének.
A tempomat kezelőjének elhelyezése ezúttal is jól sikerült – nem akadályozza az irányjelzéshez lendülő ujjakat, ugyanakkor könnyen el lehet érni. Maga a kezelő négy irányba mozdítható és sebességmemória gombokat is tartalmaz, melyek mögé két gyakran használt sebességértéket lehet beprogramozni és gombnyomásra előhívni.
A tempomat beszerelés végeztével már csak a beállítás és a próbaút volt hátra. Ehhez nem szükséges számítógép, az utólagos tempomat karjával, a fékpedál nyomkodásával és a gyújtás kapcsolgatásával lehet a feladatot elvégezni. Aki sokat szerel tempomatot hamar megtanulja a folyamatot, de aki először áll neki, az is könnyen elvégezheti a műveleteket a tempomathoz mellékelt leírás útmutatásai alapján.
A próbaút során a sebességszabályzó pont úgy viselkedett, mint ahogy azt egy benzines vagy egy dízelmotorral szerelt autóban tenné. Ezt, a paraméterek széles határértékek közötti állíthatósága teszi lehetővé, ami a különböző motortípusok és motorméretek eltérő teljesítmény- és nyomatékjellemzői miatt fontos szempont.
A tempomatot cégünk, a Dover Kft. importálja. Az állandó raktárkészlet, a helyszíni beszerelés tette lehetővé ebben az esetben is, hogy az érdeklődő telefontól számított 24 órán belül a tulajdonos már tempomattal használhatta autóját.
Töltse ki ingyenes ajánlatkérőnket és kérjen időpontot online, a kedvezményes beszerelésért!
AJÁNLATKÉRÉS