Isuzu D-MAX 2006 – Tempomat beszerelés

Isuzu D-MAX 2006 – Tempomat beszerelés

Kapcsolódó képek:

Isuzu D-MAX-ba szereltünk tempomatot!

A minap egy ritka jármű fordult meg műhelyünkben. Már az első pillanatban valami nem szokványosat éreztünk, ahogy a nyitott garázskapun begördült a ritka Isuzu pick-up. Az ilyen autókat terepen szokták használni, az életük jelentős részében sárosak, koszosak és ha néhanapján meg-meglátogatnak egy mosót, a legritkább esetekben szokott a beszerelő műhelyekbe, szervizekbe vezetni az első útjuk.

A 12 éves autó úgy nézett ki, mintha most gördült volna ki a szalonból. A fényezése karcmentes, a műanyagjai mélyfeketék, a gumiabroncsok pedig mélyen barázdáltak voltak. Hol tölthette az elmúlt éveket ez az autó? Milyen gondos gazdája, (vagy gazdái?) lehettek ennek a járműnek!

Természetesen az utastér is messze a kortárs-átlag feletti állapotban tündökölt. A műanyagok tiszták, hézagmentesen illeszkedőek voltak, a kárpitok, de még a szőnyegek is gyári épségükben pompáztak!

Megtiszteltetés számunkra, ha egy ilyen állapotban tartott autót ránk bíznak, hogy abba bármit, esetünkben egy tempomatot szereljünk.

A szerelésre érkezett Isuzu D-MAX 2006. A pick-up-ok ritkán szoktak 12 éves korukra ennyire érintetlenek lenni.

Nos, a feladat egy tempomat beszerelése volt. Először azt kell ilyenkor meghatároznunk, hogy melyik készüléket kell majd beszerelnünk. Az elektromos gázpedálúak az AP900, AP900C, AP900Ci valamelyikét kapják meg, a bovdenesek pedig a mechanikus AP300-ast vagy AP500-ast. Az előbbi 30N-nyi vákuumszervóval, utóbbi 50N-nyi villamos szervómotorral mozgatja az eredeti gázbovdent vagy gázrudazatot.

 

A tempomat főegysége, a szervómotor, ami a csigahajtóműve révén 50N kifejtésére képes.

Ebben az esetben a mechanikus modellek közül az AP500-ast választottuk a pedálkialakításra vetett hevenyészett pillantásunk után. A meglepetések sora azonban a motorháztető alatt folytatódott! Az, hogy a motor is olyan tiszta volt, hogy enni lehetett volna róla, a fentiek után már nem volt annyira meglepő, de az, hogy egy dízelmotor fojtószeleppel rendelkezzen, az számunkra újdonság volt! Igaz, hogy az elmúlt több mint 25 évet nem a belsőégésű motorok és a keverékképzések bűvkörében töltöttük el, sokkal inkább az utastéri elektronikák, kábelkötegek, kapcsolók, lámpák, motorok, kijelzők, hangszórók, rádiók, riasztók , tolatóradarok, tempomatok társaságában, de ha más miatt nem is, a riasztók szirénái, és az akkumulátorok kapcsán azért csak fel kellett nyitnunk egy-két motorháztetőt! De akkor is, ilyet még nem láttunk!

 

Ritka összeállítás. Dízelmotor fojtószeleppel

Szerencsére ennél az autónál a fojtószelep tengelyén egy anyát találtunk, mely alá a tempomat készlethez mellékelt hevedert könnyen rögzíteni tudtuk. A bovdenház végét rögzítő konzolnak is akadt a közelben egy csavarhely, úgyhogy az átlagosnál könnyebb volt a dolgunk a motorháztető alatt. Irány az utastér!

 

A heveder szépen illeszkedik a fojtószelep-mozgató mechanizmushoz

Az itteni munkálatok a szokásosak- a kuplungkapcsoló, a féklámpakapcsoló, egy gyújtáskor kapcsolt +12V, test, motorfordulatjel és a sebességjel vezetékeinek kikeresése és azok villamos összekapcsolása a vezérlő elektronikával.

 

Isuzu D-MAX 2006 - Tempomat beszerelés_08

A fékpedálkapcsoló hagyományos, négyvezetékes.

Ezt követi a kezelő elhelyezése, annak csatlakoztatása, végül a teljes beltér összeszerelése, az utastér- és a műhely kitakarítása.

 

A tempomat kezelője az irányjelzőkar alatt kapott helyet.

Mikor idáig eljutunk, már csak a próbaút van hátra. Ez nem jelenti azt, hogy a tempomat már működőképes, hiszen be is kell még azt állítani, vagyis az autó menettulajdonságaihoz illeszteni. Más beállítás szükséges egy kis tömegű, nagy motorteljesítményű kis méregzsákon, mint egy nagytömegű alulmotorizált lomha járművön. Előbbi a gázpedál egységnyi lenyomására lórúgással válaszol, míg utóbbi a padlóig nyomott pedál esetén is alig gyorsul, csak hogy a két szélsőértéket említsük meg.

E két véglet között helyezkedik el az autók zöme, ezek azok az esetek, amiknek a beállítása viszonylag könnyű. A szélsőértékekhez közel eső modellek esetében kicsit nehezebb a dolgunk, de a rutin és az évek során összegyűlt rengeteg beállító próbaút-tapasztalat segít.

A tempomatot ebben az Isuzu D-Max-ban egy kicsit hosszabban állítgattuk, ezúttal is teljes sikerrel. A tempomat SET gombjának megnyomásakor egyáltalán nem érezhető az áttérés. A szervómotor pontosan „onnan folytatja”, ahol lábbal „abba hagytuk”.

Ön is Isuzu haszongépjárművel rendelkezik?

Esetleg több gépkocsit is üzemeltet? Kérjen tőlünk ajánlatot Ön is Akciós tempomat beszerelésre!

Kapcsolódó képek:

Kapcsolódó képek:

© Minden jog fenntartva! 2017-2024 tempomatbeszereles.hu