- 2017-05-28
- By tempomat_admin
- In Tempomat beszerelés
- Tags Suzuki Vitara, CAN-BUS, Suzuki, tempomat, tempomat beszerelés
- 1084
- 0
Fokozza kényelmét, biztonságát! Utólag beépíthető tempomat Suzuki Vitara 2015: A mai autókba kizárólag CAN-BUS-os eszközöket lehet szerelni! – szól az egyre terjedő mondás. Megmutatjuk e kijelentés cáfolatát egy 2015-ös Suzuki Vitara példáján. Minap egy 2015-ös gyártású Suzuki Vitarát hoztak hozzánk, utólag beépíthető tempomat beszerelés céljából. Az autó épp’ hogy legördülhetett a szalagról, rendszám és felcsavart
A mai autókba kizárólag CAN-BUS-os eszközöket lehet szerelni! – szól az egyre terjedő mondás. Megmutatjuk e kijelentés cáfolatát egy 2015-ös Suzuki Vitara példáján.
Minap egy 2015-ös gyártású Suzuki Vitarát hoztak hozzánk, utólag beépíthető tempomat beszerelés céljából. Az autó épp’ hogy legördülhetett a szalagról, rendszám és felcsavart antenna nélkül érkezett. A dísztárcsák a gyári textilszőnyeg-garnitúrára helyezve a csomagtartóban várták még, hogy a helyükre kerüljenek. Az ülésvédő nylonok, a radiót, a küszöböt és a kormányemblémát védő fóliák is fent voltak még. Ennyire új autóba általában az értékesítő autószalon szokott beszerelni dolgokat, de ezúttal az utólag beépíthető tempomatot inkább ránk bízták.
Az e-gázas tempomat választék jelenleg 3 készülékből áll. Létezik a teljesen analóg AP900-as, az analóg és CAN-BUS vezetékekkel egyaránt rendelkező AP900C és az internetről előre programozható, csak CAN-BUS vezetékekkel rendelkező AP900Ci. Ennél az autónál a teljesen analóg AP900-as típusra esett a választásunk. Ennek legfőbb oka, hogy a sokkal nagyobb mértékben fogyó és a beszerelők által jobban kedvelt CAN-BUS-os típusokat ne fogyasszuk még jobban a raktárból, egyúttal bebizonyíthassuk a bevezetőben is megemlített közhiedelem cáfolatát.
A munkát most is a kormányoszlop alatti burkolatok leszerelésével kezdtük. Pár csavar kicsavarása után a műanyagok eltávolíthatókká váltak és a térdlégzsákot rögzítő négy csavar is felbukkant. Ezek kioldása után már csak a kormányoszlop-burkolatot kellett leszerelni és már kezdődhetett is a tényleges beszerelés.
Az utólag beépíthető tempomat működéséhez három vagy négy bemenő információra, a gázpedálnál történő beavatkozásra és a vezető közléseinek feldolgozására van szükség. Az első két feltétel kialakítása a pedáloknál lehetséges az utóbbi pedig a tempomat kezelőjének felszerelését jelenti.
Az első lépés a pedálok érzékelőinek feltérképezése. A gázpedál az egyszerűbbek közé tartozik, mivel a készlet egy T-sémájú kábelt is tartalmaz, ami azt hivatott biztosítani, hogy lábbal nyomott pedál esetén minden az eredeti felállás szerint működjön, tempomatozás alatt viszont az egység „nyomhassa” helyettünk a gázt.
A fékpedálnál két- vagy négypólusú kapcsolókkal lehet találkozni. Az előbbi esetében a bekötés eltéveszthetetlen, az utóbbinál pedig annyi a feladat, hogy megkeressük azt a két vezetéket, ami a kétvezetékes rendszereknél használatos. A gyakorlatban ez a féklámpákat kapcsoló vezeték és az ezt tápláló ág beazonosítását jelenti.
Kuplungpedál vonalon az autógyárak manapság már két kapcsolót szoktak beszerelni egy-egy autóba. Az egyik, az alsó pozícióérzékelő (ez kell a motor beindításához) a másik a felső, mely jeladó információjára a motorvezérlőnek (a tempomat mellett) a befecskendezés vezérlése miatt van szüksége. Mivel a tempomatnak a kuplung enyhe szétkapcsolódása esetén a tartott sebességet már el kell dobnia, ezért a felső pozícióérzékelő jelére lesz szükségünk.
Minden egy helyen baloldalon a két kuplungkapcsoló, jobboldalon a féklámpakapcsoló, alatta a gázpedál csatlakozó látható.
A szerelés során előny, hogy ezek a jelek általában könnyen hozzáférhetők, jelentős hátrány viszont, hogy a pedálkonzol fémkeretének szélei élesek. Fokozottan ügyelni kell a kidörzsölődés, kábelbecsípődés elkerülésére, ezért muszáj az utólagos kábeleket a gyáriak mentén elvezetni. Ez időigényes és a kéz bőrfelületének épségére nézve kockázatos művelet.
A pedáljelek bekötése után következik a sebességjel és a gyújtáskor kapcsolt táp vezetékeinek bekötése. Míg egy gyújtás +12V megkeresése nem okoz különösebb problémát, a sebességjelnél nehezebb a beszerelő dolga. Oldalakon keresztül lehetne részletezni a sebességjel megkeresésének mikéntjét. Most csak annyit: léteznek az adatbázisból dolgozók és a méregetők. Az első csoport tagjai általában gyorsan szeretnének túl lenni a szerelésen, míg a másodikba tartozók szinte kivétel nélkül igazi szakmabeliek, akiket nagyon is érdekel a rendszer működése. Ők azok, akik egyedül is elboldogulnak, csak idő kérdése. A szaktudással, az alapokkal náluk nincs gond.
Importőrként a terméktámogatás is a mi feladatunk. A fenti megállapítás majd’ 10év tapasztalatának végletekig egyszerűsített eredménye. A legtöbb kérdés a sebességjellel, és a programozással, beállítással kapcsolatosan érkezik hozzánk… De vissza az autóhoz!
Ott tartottunk, hogy az utólag beépíthető tempomat beszerelés minden idegszálával végeztünk, kialakult az összes szükséges kapcsolat az autóval. Már csak a kezelő felszerelése van hátra. Ennek szokásos helye az irányjelzőkar alatt van. A fúrógép beindítása előtt meg kellett nézni, hogy van-e elég hely a burkolat alatt.
A kormányoszlop-burkolaton látható két pötty már a CM35-ös kezelő rögzítési pontjának helyét jelölik. Lesz hely a burkolat túloldalán, úgyhogy jöhet a 10mm-es fúró!
A Suzukik szerencsére ezen a téren (is) követik a hagyományaikat. Kellő távolságot tartanak a kormányburkolat belső felülete és az alatta található gépelemek között, így ezúttal sem kellett a gyurmás trükköt bevetni, volt elég tér a kezelő belső rögzítő elemei számára.
A vezetékkeresés-forrasztás-szigetelés triumvirátusának végeztével a burkolatok visszaszerelése, a lábtér kitakarítása, majd az utolsó felvonás, a jeltesztek, a kalibrálás, végül a próbaút következtek.
Ezek a legizgalmasabb pillanatok. Ilyenkor derül ki, hogy a tempomat minden jelet lát-e, helyesen értelmezi-e őket. E folyamat egyik állomásaként ekkor válik az univerzális elektronika suzukissá, toyotássá, bmwssé. Ekkor igazítja az elektronika önműködően a saját paramétereit az adott autó motorteljesítmény-autótömeg arányához. Igazi tuning ez, a szó eredeti (hangolás) értelmében.
Mitsubishi tulajdonos? Vagy más típusú gépkocsija van?
Írjon üzenetet vagy keressen fel minket telefonon.
Tekintse meg referenciáinkat
Kérjen ajánlatot utólagos tempomat szerelésre!
AJÁNLATKÉRÉS
Töltse ki ingyenes ajánlatkérőnket és kérjen időpontot online, a kedvezményes beszerelésért!
AJÁNLATKÉRÉS